GÖLGE OYUNU DENİLİNCE AKLA GELEN HACİVAT VE KARAGÖZÜN HİKAYESİ.
Hacivat ve
Karagözü çocukluk yıllarımızda çok meşhur olan bir ramazan eğlencesi olarak
tanımıştım ancak zaman geçtikçe meraklandım ve araştırmaya karar verdim.
Hacivat ve Karagöz ikilisinin yaşayıp yaşamadığı hakkında kesin bilgi mevcut
değildir, efsane olarak adlandırılır ve anlatılırlar. Hacivat ve Karagöz ile
ilgili en yaygın rivayet ise Sultan Orhan
zamanında tarih olarak (1324-1362)
yıllarında Bursa Ulu caminin inşaatı sırasında bu ikilinin konuşmaları ve onları
dinleyen kişiler ile gelişmektedir. Cami inşaatında çalışan ve demirci ustası
olan Kambur Bali Çelebi bilinen ismi ile KARAGÖZ ile duvarcı ustası Halil Hacı
İvaz yani HACİVAT arasında yapılan nükteli konuşmalar ve inşaat esnasında
çalışmakta olan diğer işçilerin etraflarına toplanıp seyirleri ile başlamıştır.
Bu atışmalar ve gösteriler yüzünden cami inşaatı yavaş ilerlemiş bunu duyan
padişah ise bu ikiliyi idam ettirmiştir. Daha sonraları ise padişah bu yapmış
olduğu idam kararından sonra çok pişman olmuş. Padişahı teselli etmek isteyen o
zamanın şeyhi olan Küşteri başında bulunan sarığı çözerek germiş ve arkasında
bir ışık tutarak Hacivat ve Karagöz tasvirlerini canlandırarak o nükteli
konuşmaları ile bu gölge oyunun başlamasına vesile olmuştur. Bir rivayete göre
Karagöz idam edilmiş, Hacivat ise Haç yolunda vefat ettiği söylenmektedir.
Hacivat ve Karagöz oyunlarında
birde yardımcı karakterler vardır. Bunlar;
Eksen Kişiler (Karagöz, Hacivat)
Kadınlar (Zenneler, Kanlı Nigar, Salkım İnci, Karagöz'ün
karısı, Hacivat'ın Kızı vs.)
İstanbul ağzı konuşanlar (Çelebi, Tiryaki)
Anadolulu kişiler (Laz, Bolulu, Kayserili, Kürt,
Kastamonulu)
Anadolu dışından gelen kişiler (Arnavut, Arap, Acem)
Müslüman olmayan kişiler (Rum, Ermeni, Yahudi)
Kusurlu ve ruhsal hasta olan kişiler (Kekeme, Kambur)
Kabadayılar ve sarhoşlar (Matiz, Tuzsuz Deli Bekir, Sarhoş)
Eğlendirici kişiler (Köçek, Çengi, Cambaz, Hokkabaz)
Olağanüstü kişiler ve yaratıklar (Cazular, Cinler, Canan)
Geçici, ikincil kişiler ve çocuklar (Çeyiz taşıyıcıları,
Satıcılar vs.)
KARAGÖZ: Oyunun
hiç şüphesiz başrol oyuncusu Karagöz’dür. Okumamış bir halk adamıdır.
Hacıvat’ın kullandığı yabancı kelimeleri anlamaz ya da anlamaz görünüp, onlara
yanlış anlamlar yükleyerek ortaya çeşitli nükteler çıkarırken bir taraftan da
Türkçe dil kuralları ile yabancı kelimeler kullanan Hacıvat ile alay eder. Her
işe burnunu sokar, her işe karışır, sokakta olmadığı zaman da evinin
penceresinden uzanarak, ya da içerden seslenerek işe karışır. Dobra, zaman
zaman patavatsız yapısından dolayı ikide bir zor durumlarda kalırsa da bir
yolunu bulup işin içinden sıyrılır. Çoğu zaman işsizdir, Hacıvat’ın bulduğu
işlere girip çalışır. Değişik oyunlarda rol icabı değişik kıyafetler içinde
farklı Karagöz tasvirleri vardır. Kadın Karagöz , Gelin Karagöz,
Eşek karagöz, Çıplak Karagöz , Bekçi Karagöz,
Çingene Karagöz, Tulumlu Karagöz, Davulcu Karagöz, Ağa Karagöz v.s.
HACIVAT: Tam
bir düzen adamıdır.Nabza göre şerbet verir, eyyamcıdır. Kişisel çıkarlarını her
zaman ön planda tutar.Az buçuk okumuşluğundan dolayı yabancı sözcüklerle
konuşmayı sever.Perdeye gelen hemen herkesi tanır, onların işlerine aracılık
eder.Alın teriyle çalışıp kazanmaktan çok Karagöz'ü çalıştırarak onun sırtından
geçinmeye bakar. Değişik oyunlarda rol icabı değişik kıyafetler içinde farklı
Hacivat tasvirleri vardır. Keçi Hacivat , Çıplak Hacivat , Kadın Hacivat ,Kahya
Hacivat vb.


BEBERUHİ: Altıkulaç
Beberuhi lakabıyla anılır.Yaşı büyük aklı küçük idiot bir tiptir.
TUZSUZ
DELİ BEKİR: Bir elinde içki şişesi, bir elinde tabanca ya da kama
vardır. Olayların karmaşıklaştığı anda gelip kaba kuvvetle olayı çözer.
HİMMET: Kastamonu’lu Himmet olarak da geçer. Sırtında
baltası vardır. Kaba saba bir tiptir. Karagöz oyunlarının en iri tasviridir. Yaklaşık
50 cm boyundadır.
MATİZ: Matiz
çingenece sarhoş demektir. Matiz, sarhoş, külhanbeyi tiplerinin hepsi yaklaşık
olarak aynı tiplerdir.(Bekri Mustafa, Bekri Veli, Sakallı Deli, Hımhım Ali,
Hovarda Çakır, Kırmızı Suratlı Bakır, Burunsuz Mehmet, Çopur Hasan, Cingöz
Mustafa)
TİRYAKİ: Afyon
yutup pineklemekle ömür geçiren, olayın en can alıcı yerinde uyuklayan bir
tiptir. (Nokra çelebi)
ACEM: Halıcılıkla
uğraşan zengin İranlı tipleme.
Bunların dışında Osmanlı imparatorluğu döneminde yaşayan her
tip Karagöz oyunlarında yerini almıştır. Bu tiplerin şunlardır.